Apple II & Macintosh

Ci, którzy mnie znają wiedzą, że uwielbiam te komputery. Apple II był komputerem, który – pewnie nie macie tego świadomości – ale bardzo wiele rozpoczął czyli też trochę zmienił.

Apple II trafił masowo do szkół dzięki kontraktowi Apple i Mecc – uczniowie dostali nie tylko kadłubki i cośtam bez składu i ładu jak my w latach 80-90tych, tylko kompletne oprogramowanie edukacyjne. Jedną z tych rzeczy była gra decyzyjna – która tak naprawdę dzisiaj może być rozpatrywana pod wieloma aspektami – Oregon Trail.

Apple II to dla mnie komputer – legenda. Rozsądek pozwolił mi odgraniczyć kolekcję modeli do trzech:
– Apple IIe Enhanced (czyli model z 1985 roku)
– Apple IIc (1984 rok, quazi laptop bez ekranu)
– Apple IIGS, 03 (ostatnia rewizja płyty głównej)

Pisałem m.in. o:

dziwnym kodzie z filmu Terminator, który pochodzi z Apple II

nowej wersji ProDOS dla Apple II

IDE dla crosscompilera CC65 (dla Atari, C64 ale też dla Apple II)

Ciekawe linki (Apple II)
https://github.com/a2-4am/passport

https://github.com/ADTPro/adtpro

polecajki:

FloppyEmu

rewelacyjny wg mnie emulator stacji dysków (najlepszy, bo uniwersalny i dobrze działający bez limitów jak inne rozwiązania + da się z niego korzystać i do Apple II i do Lisa i do Macintosha). Oczywiście, Gotek z firmware HxC też zadziała z Apple II, ale jak pomyślę o kabelkologii do tego…

https://shop.bigmessowires.com/products/floppy-emu-model-c

WDrive (niedostępny)

trochę konkurencja dla FloppyEmu

http://www.mfa2lab.com/opcart/index.php?route=product/product&product_id=55

Rozszerzenia RAM

https://www.tindie.com/products/garrettswrkshp/ram128-gw4208b-128kb-ram-for-apple-ii/

https://www.tindie.com/products/gglabs/ramgs8-8mb-expansion-for-apple-iigs/

Macintosh z kolei jest komputerem, który wprowadził mnie w DTP, profesjonalne rejony grafiki, projektowania, projektowania 3D, trochę zabił mi projekt muzyczny z racji niekompatybilności na poziomie wtyczek typu VST (ale widocznie tak miało być). Nauczyłem się na nim programować, nauczyłem się na nim montować filmy, projektować 3D. Aha – zaczynałem od Quadra 600, przeszedłem przez wsztystkie etapy zmian architektur, łącznie z hackintoshami.

Apple II GS

temat rzeka – komputer 16bitowy na procku WDC 65C816 @ 2.8 MHz z rewelacyjnym chipsetem dźwiękowym Ensoniq ES5503 DOC (32 oscylatory/kanały głosowe etc.) – podrzucam na razie emulatorki, temat do rozwijania 🙂

Do Apple IIGS będziecie potrzebować:

  • zasilacz pewnie wymaga recapu albo kompletnej wymiany, IIGS nie występowały w wersji EU, więc jest na bank na 110V. Mod albo wymiana na nowy – i to jest trochę kosztowne.
  • jeżeli kupiliście bez klawiatury i myszki – te ADB od Maczków zadziałają
  • pamięć – 8GB kosztuje niedużo w wersji współczesnej, populacja kości pamięci na klasycznej karcie 4GB wyjdzie… drożej.
  • stacje dysków – częściowo te od Macintoshy (długi temat)
  • emulacja stacji – FloppyEmu i daleko nic
  • SCSI drive – blueSCSI czy RaSCSI czy SCSI2SD ale i tak do tego potrzebujecie kontrolera SCSI, proponuję współczesny, bo te retro są cenowo… kolekcjonerskie, ale jak traficie na Apple SCSI do IIGS to śmiało bez pudła można to kupować.
  • dysk twardy – ja osobiście wybrałem ReActiveMicro Drive/Turbo ze slotem kart CF, jest wersja (inny firmware) do Apple IIe, inne rozwiązania to dość kosztowny CFFA3000, wspomniany FloppyEMU (który potrafi też “w dyski twarde”) albo totalnie alternatywnie https://adtpro.com/vdrive.html
  • kabel RGB… do zrobienia samemu
  • dźwięk -> wbudowane wyjście jest mono, temat stereo załatwia wspomniany powyżej LiteSound albo 4soniq

Emulatory

KEGS

Cały czas rozwijany emulator dla Windows, MacOS i Linux czyli miodzio dla wszystkich.

https://kegs.sourceforge.net/

Crossrunner

Nowy emulator, na razie na Windows, ale ponoć “soon” na MacOS i Linuxa.

https://www.crossrunner.gs/

GSPORT

https://github.com/david-schmidt/gsport

GSPlus

https://apple2.gs/plus

https://apple2ts.com